Spis treści
Żyjemy w czasach, w których liczba samochodów na świecie przekroczyła już 1,1 miliarda. Szacuje się, że do 2040 roku przekroczy 2 miliardy. Większość z tych samochodów posiada silniki spalinowe emitujące m.in. dwutlenek węgla. Aby polepszyć stan powietrza, którym wszyscy oddychamy powinniśmy przesiąść się do bez-emisyjnych środków transportu czy to publicznych czy prywatnych.
O ile w dużych aglomeracjach korzystanie z transportu publicznego jest częstym i szybszym sposobem na przemieszczanie się, to poza miastami jest z tym trudniej. Jednym z rozwiązań może być korzystanie z samochodów elektrycznych, które są ciche i nie emitują trujących substancji.
Jak wiadomo sam zakup samochodu elektrycznego nie jest problemem, jeśli chodzi o jego dostępność. Problemem może być infrastruktura (np. stacje ładowcze ), których ciągle jest za mało do wygodnego użytkowania takich pojazdów, w szczególności poza miastami. Na rynku można znaleźć wiele rozwiązań, które pozwalają zamontować stacje ładowania nie tylko przy dużych centrach handlowych, ale również na prywatnej posesji, przy restauracjach, hotelach, instytucjach publicznych i innych tego typu miejscach w mniejszych miejscowościach. Często też montowane są w lampach, dzięki czemu nie trzeba szukać na nie dodatkowego miejsca i zasilania.
STACJA ŁADOWANIA samochodów elektrycznych Amper Master
DANE TECHNICZNE:
Korpus aluminiowy 150x150x1500mm, IP 54
Oprawa LED 10-18W, sterowana wyłącznikiem zmierzchowym
Gniazdo ładowania: IEC62196 typ-2, 32A
Zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe 32A
Zabezpieczenie różnicowo-prądowe 30mA typ A, 6mA DC
Zabezpieczenie przepięciowe typ-2, 350V/1500V
Pomiar energii: licznik MID
Układ sieci: TNC-S, TN-C, TT
Komunikacja: kabel LAN, moduł Wi-Fi, moduł GSM
Możliwość integracji z protokołem komunikacyjnym OCP: OCPP 1.6J (pozwala na zdalne włączenie i wyłączenie)
Jakie są rodzaje stacji ładowania?
Dostępne są dwa główne rodzaje ładowarek AC (alternating current) i DC (direct current).
- Ładowarka AC – ładuje prądem zmiennym, a to oznacza dłuższy czas ładowania. Wykorzystuje ona napięcie 230V lub 400V. Moc ładowarki wynosi do 13 kW, w przypadku kiedy ładowarka nie posiada zabezpieczenia EVSE (sterownik, który zapewnia optymalny poziom prądu ładowania, aby nie przekroczył wytrzymałości izolacji przewodu). Natomiast, gdy ładowarka posiada zabezpieczenie EVSE moc ładowania może się zwiększyć i wynosić do 22 kW.
- Ładowarka DC – wykorzystuje prąd zmienny i zamienia go na stały. Wykorzystuje ona napięcie 400 V – 800 V, moc ładowania wynosi 50 kW – 350 kW. Przy mocach ładowania powyżej 100 kW przewody chłodzone są cieczą ze względu na dużą ilość wytwarzanego ciepła. Warto też zaznaczyć, że szybkie ładowarki wymagają dobrego rozplanowania sieci energetycznej, a najlepiej magazynów energii. Dodatkowo mogą powodować istotne koszty utrzymania.
Czym kierować się przy wyborze stacji ładowania?
- Trzeba określić moc, jaką mamy w miejscu montażu stacji. Zamontowanie stacji o zbyt dużej mocy w stosunku do możliwości instalacji może powodować przeciążenia sieci.
- Moc samej stacji i szybkość ładowania. Należy dostosować moc ładowania do ładowarki, którą ma na wyposażeniu samochód elektryczny.
- Rodzaj gniazda w samochodzie. Ważne jest również abyśmy zwrócili uwagę, jaki typ gniazda posiada nasz samochód (dostępne są adaptery).
- Rodzaj ładowarki, czyli czy ładowarka jest z fabrycznym przewodem czy tylko z samym gniazdem. Pamiętajmy, że w stacjach ładowania z fabrycznym przewodem będziemy mieli możliwość podłączenia pojazdów z konkretnym rodzajem wtyczki. Stacje ładowania z gniazdem dają możliwość ładowania dowolnego pojazdu elektrycznego, potrzebny będzie jedynie przewód pasujący do danego typu samochodu, który zazwyczaj jest na jego wyposażeniu.
- Status ładowarki: prywatne i publiczne. Ładowarki prywatne przeznaczone są do użytku domowego oraz służbowego, np. pracowników (bez poboru opłat). Ładowarki publiczne dają płatny dostęp każdemu użytkownikowi samochodu elektrycznego. Posiadają liczniki energii z dostępem do płatności realizowanych za pomocą kart RFID lub innych kart płatniczych bezpośrednio u inwestora lub operatora zewnętrznego, np. Elocity. Zarejestrowanie takiej stacji w rejestrze EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych) daje możliwość lokalizacji GPS na mapach, a także zarezerwowania usługi.
- Dodatkowe funkcje. Istnieje możliwość podłączenia stacji do sieci Wi-fi lub GSM, co pozwala na zarządzanie stacją z poziomu telefonu komórkowego.
Pamiętajmy, że stacje ładowania nawet te przeznaczone do domowego użytku powinny być montowane przez wykwalifikowanego elektryka, który sprawdzi instalacje i poprawnie ją zamontuje. Nieodpowiedzialne dobranie stacji do instalacji oraz błędny jej montaż może mieć negatywny wpływ nie tylko na nasz samochód, ale również na bezpieczeństwo całej instalacji, do której jest podłączona stacja ładowania.