Spis treści
Samochody z napędem elektrycznym są coraz popularniejszym środkiem transportu. Wraz ze zwiększającą się liczbą takich pojazdów konieczne jest rozwijanie infrastruktury pozwalającej na swobodne przemieszczanie się. Stacje ładowania są w tej sytuacji elementem niezbędnym, aby zapewnić komfort użytkowania samochodów elektrycznych.
Elmarco oferuje ładowarki zintegrowane z lampami ogrodowymi lub latarniami miejskimi wyposażone w gniazdo, a samochód musi mieć na wyposażeniu przewód. Przeznaczone są zarówno do użytku prywatnego, jak i publicznego na parkingach, przy biurowcach, hotelach, centrach handlowych, dworcach i restauracjach. Posiadają wszystkie niezbędne zabezpieczenia oraz atesty.
Amper Master wyróżnia się spośród stacji ładowania tym, że moduł ładujący jest umieszczony wewnątrz konstrukcji latarni, a nie jak skrzynka (wall-box) na niej zawieszona. Lokalna regulacja mocy urządzenia w zakresie 11; 15; 18; 22kW oraz funkcje planowanego startu ładowania w czasie ulgowej taryfy za energię pozwala obniżyć koszty eksploatacji.
Podział stacji Amper Master wg budowy:
- B – Basic
- P – Plus
- S – Smart
Każdy operator (właściciel publicznej stacji / punku ładowania) ma obowiązek zgłoszenia stacji do UDT oraz zarejestrowania w rejestrze EIPA, co daje możliwość lokalizacji ładowarki na mapach, sprawdzenia jej dostępności, mocy i cenie ładowania, a nawet rezerwacji. Stacje Amper Master w wersji P i S dają możliwość komunikowania się z tym systemem.
Instalacja stacji ładowania nie wymaga pozwolenia na budowę. W przypadku punktu ładowania nie jest wymagane zgłoszenie budowlane.
W momencie, gdy właścicielem punktu ładowania i pojazdu elektrycznego jest ta sama osoba/podmiot, nie występuje usługa ładowania i nie podlega badaniom UDT bez względu na moc ładowarki.
Natomiast w sytuacji, gdy urządzenie jest zainstalowane np. przez wspólnotę i jest dostępne dla jej mieszkańców, to przypadek nieogólnodostępnej stacji ładowania podlega badaniom UDT.
Więcej informacji na temat obowiązków operatora ogólnodostępnej stacji ładowania dostępne po kliknięciu w link https://www.udt.gov.pl/images/ELEKTROMOBILNOSSC-2023-WCAG.pdf
Stacje mogą być wyposażone w system rozliczania poprzez RFID lub przez operatora zewnętrznego (online). Łączność z serwerami zapewnia złącze Ethernet (kabel LAN), moduł WI-FI lub moduł GSM. W przypadku tego ostatniego modułu wymagane jest posiadanie karty SIM takiej, jaka jest używana w telefonach komórkowych).
Podział stacji wg dostępu i rozliczenia:
- kluczyk
- za pomocą RFID
- za pomocą aplikacji lub dedykowanego systemu zarządzania
- moduł GSM
- moduł Wi-fi
- kabel LAN (Ethernet)
Jak działa RFID?
Karta RFID to karta pasywna, która sama nie emituje sygnału, potrzebny jest do tego specjalny czytnik. Głównym zadaniem karty RFID jest identyfikacja konkretnego kodu dostępu albo osoby umożliwiająca dostęp do określonych, zdefiniowanych możliwości. Karta RFID jest więc rodzajem klucza i trzeba ją odpowiednio zakodować. Takie zakodowane karty powinien udostępniać operator stacji ładowania, np. hotel, zarządca osiedla lub operator sieci.
Aktywacja ładowania i połączenie z zewnętrznymi systemami, aplikacjami do rozliczania kosztów ładowania
Dzięki zastosowaniu odpowiedniego sterownika w ładowarkach Amper Master, możliwa jest komunikacja z zewnętrznymi systemami do zarządzania dostępem i płatnościami przez operatorów zewnętrznych.
Kupując latarnie z ładowarką Amper Master, można wybrać ją w wersji na tzw. klucz, czyli z ręcznym załączaniem ładowania lub z zastosowaniem lokalnych kard RFID do aktywowania ładowania. Tutaj rozliczanie następuje przez zarządcę/właściciela lokalu jako operatora dla ograniczonej grupy użytkowników, przy użyciu serwera (np. recepcja hotelowa). W tym przypadku można również dokupić prosty w obsłudze program, który będzie zainstalowany w recepcji i obliczy koszty ładowania. Karta RFID daje również możliwość rozliczania się przy użyciu operatora zewnętrznego, ale o tym później.
Możliwe jest również zarządzanie stacją za pomocą odpowiedniej aplikacji mobilnej udostępnianej klientom, którzy po zalogowaniu i podpięciu swojej karty płatniczej będą mogli aktywować i dezaktywować proces ładowania. Opłata będzie potrącana bezpośrednio po naładowaniu auta lub naliczana na miesięcznej fakturze zbiorczej i dopiero wtedy pobierana z konta (za wszystkie ładowania, jakich dokonaliśmy w danym miesiącu). Takie rozwiązanie wymaga podpisania umowy z operatorem zewnętrznym, a dostęp i rozliczanie następuje przez serwer dostawcy energii elektrycznej, np. z Elo City, Zielona Linia: których systemy umożliwiają dostęp przez aplikację mobilną i płatność online.
Zastosowanie do zarządzania aplikacji sprawdzi się w miejscach, gdzie w pobliżu stacji nie będzie rozwiniętej infrastruktury, a wszystko będzie można aktywować i rozliczać zdalnie. Jednak używanie do aktywowania i rozliczania kosztów ładowania kart RFID, ma pewną przewagę nad rozliczaniem poprzez aplikację mobilną, ponieważ nie jest konieczny dostęp do internetu. Karta może zawierać dane uwierzytelniające nas jako użytkownika sieci ładowarek danego operatora.
Jakie możliwości zarządzania dają stacje ładowania Amper Master w wersji P, S oraz B ?
Wersja AM P (Plus) – daje dostęp do ładowania za pomocą lokalnych kard RFID.
Wersja AM S (Smart) – daje dostęp przez serwer dostawcy zewnętrznego.
Wersja AM B (Basic) – daje prosty dostęp za pomocą przełącznika kluczykowego lub poprzez podłączenie wtyczki kabla ładującego, który aktywuje ładowarkę.
Oto kilka ważniejszych danych technicznych stacji ładowania Amper Master
Basic | Plus | Smart | |
Gniazdo ładowania: IEC62196 typ-2, 32 A, | + | + | + |
Zabezpieczenie różnicowo-prądowe 30 mA typ A, 6 mA DC, | + | + | + |
Zabezpieczenie przepięciowe typu 2, 350 V / 1500 V, | + | + | + |
Wbudowany wskaźnik LED stanu ładowania, | + | + | + |
System blokady kabla, | + | + | + |
Blokada gniazda zwalnia się w przypadku awarii zasilania, | + | + | + |
Certyfikaty: CE, ROHS, | + | + | + |
Temperatura pracy: – 30° – + 45°, | + | + | + |
Klasa: IP54, IK08, Klasa izolacji: I, | + | + | + |
Układ sieci: TNC-S, | + | + | + |
Montaż do podłoża, | + | + | + |
Minimalny wymagany przekrój kabla zasilającego: 11 kW – 4 mm2, 22 kW – 6 mm2, | + | + | + |
Pomiar energii: Licznik energii MID, | na zam. | + | + |
Komunikacja z serwerem jest zapewniona przez: kabel LAN (Ethernet), moduły WIFI lub moduł GSM (wymagana karta SIM z systemów telefonii komórkowej) w zależności od zamówienia, | – | + | + |
Protokół komunikacyjny OCP: OCPP 1.6J (umożliwia inteligentną obsługę i zdalne sterowanie włączanie/wyłączanie), | – | – | + |
Czytnik RFID | – | + | – |
Balansowanie mocą: 11/15/18/22 kW (16/20/25/32 A), | na zam. | – | – |
Przełącznik kluczykowy | + | – | – |
Ładowarki samochodów elektrycznych zintegrowane z lampami ogrodowymi lub latarniami są doskonałym rozwiązaniem w przypadku miejsc parkingowych, gdzie i tak musi być zamontowane oświetlenie. Dzięki temu, że stacje ładowania dają również możliwość dostosowania sposobu zarządzania ładowaniem, każdy znajdzie odpowiednią dla siebie opcję. Od najprostszego rozwiązania na tzw. kluczyk do bardziej zaawansowanych zarządzanych zupełnie zdalnie.
Przykładowo, zamontowanie lampy ze stacją ładowania na miejscu parkingowym przed hotelem to wygoda dla gości korzystających z aut elektrycznych. Goście nie muszą szukać innych ładowarek w pobliżu, tylko przyjeżdżają od razu do miejsca docelowego, co z pewnością ułatwi podróżowanie. Można zostawić auto przed hotelem i spokojnie korzystać z innych dostępnych atrakcji lub wypoczynku. Rozliczenie i dostęp do ładowarki może odbywać się za pomocą karty RFID, którą wydaje recepcja i po zakończeniu pobytu rozliczamy się razem z oddaniem kluczy do pokoju. Również obecność stacji ładowania na mapach, np. Google, zachęca użytkowników aut elektrycznych do wyboru tego hotelu na nockę lub wakacje.
Zamontowanie lampy ogrodowej ze stacją Amper Master na własnej posesji też jest dobrym rozwiązaniem. Stawiamy auto na podjeździe, gdzie możemy podłączyć samochód do ładowania, a żeby mieć pewność, że nikt obcy nie skorzysta z ładowarki, gdy nie zamknęliśmy za sobą bramy, jako dostępu użyjemy kluczyka. Podobnie jak do uruchomienia samochodu. Takie rozwiązanie sprawdzi się również przy wolnostojących domkach wakacyjnych, gdzie stacja może być zamontowana przy każdym domku. Rozliczyć można się, jak za zużycie prądu za cały pobyt łącznie z domkiem, a ładowanie aktywować włącznikiem zamontowanym w domku.
W miastach natomiast sprawdzi się bardziej zaawansowany system dostępu i rozliczania poprzez operatora zewnętrznego, który za opłatą udostępni własny system zarządzania i podzieli się zyskiem z miastem na ustalonych przez obie strony warunkach. Rozlicznie następuję poprzez podpięcie pod aplikację karty płatniczej.